COFFEE MARKET

De koffie markt in ontwikkeling

De afgelopen jaren is koffie alleen maar populairder geworden, hierdoor zijn er veel koffiewinkels en koffiebars bijgekomen in Nederland. De vraag naar koffie is dus gestegen maar hoe zit het met het aanbod? Hoe lang kunnen we nog koffie blijven drinken? Koffie is niet alleen lekker maar is ook van grote economische waarde. 

In de landen waar koffie waar koffie wordt verbouwd is vooral de export van koffie heel belangrijk. Bij ons in Nederland is juist de import veel belangrijker. Na ruwe olie is koffie het meest waardevolle exportproduct voor ontwikkelingslanden. 80 procent van wat de boeren produceren aan koffie wordt gelijk aan koffiebranders doorverkocht. Er wordt ruim 2400 miljoen kg koffiebonen per jaar naar Europa geëxporteerd. Het grootste deel komt binnen in de havens van Amsterdam en Rotterdam, hier zijn veel bedrijven die de bonen controleren en opslaan. Koffie werd vroeger altijd in grote jutte zakken van 60 kg vervoerd, nu gaat dit in grote bulken vol met alle koffie bij elkaar. Alleen de koffie met een bijzondere herkomst of kwaliteit worden nog verpakt in jutte zakken. De koffie wordt internationaal verhandelt via de wereldmarkt en de termijn markt voor koffie.

Wereldmarkt

De wereldmarkt is de naam voor een heel ingewikkeld proces. Elke dag worden er op veel plaatsen contracten gesloten tussen de verkopers en kopers van koffie. Deze kopers en verkopers onderhandelen met elkaar over de prijs van de koffie. De kwaliteit van de koffiebonen, de levering, hoe de concurrent dit doet en dit allemaal beïnvloed deze onderhandelingen.

Termijnmarkt

De termijnmarkt is een plek waar de kopers en de verkopers van koffie bij elkaar worden komen. Hier handelen en discussiëren zij over contracten en niet echt over de koffiebonen zelf. De belangrijkste plekken waar dit gebeurd zijn New York en de Londense Koffie Termijnmarkt (Euronext/LIFFE). In New York worden de Arabica koffiebonen het meest verhandeld, in Londen weer meer  Robusta koffiebonen. De koffiebranders hebben hierdoor termijnmarkt een goede en overzichtelijke kijk op de koffiemarkt.

Op de koffiemarkt is er met ruimte voor nieuwe, creatieve en vernieuwende concepten. Ondernemers met een goed concept kunnen, ook met een klein budget, al snel winstgevend zijn. Je spreekt dus van een transparante markt met makkelijke toetreding. Je ziet tegenwoordig dat er veel nieuwe koffiebarretjes openen maar dit is zeker niet de enige optie om winst te maken op de koffiemarkt, denkt bijvoorbeeld aan nieuwe technologische ontwikkelingen (koffiemachines) of bedenk iets op de groeiende vraag op de tegenwoordig gewilde kwaliteit koffie en duurzame koffie. Doordat de koffiemarkt steeds blijft veranderen doordat de consument heel veel bezig is met koffie is de koffiemarkt heel erg interessant en vooral dynamisch. 

 

flavour

 flavour